Wartościowe treści – sposób na większą sprzedaż w sklepie internetowym

Content jest jednym z ważniejszych czynników decydujących o sukcesie biznesowym w e-commerce. Przy pomocy ciekawych i oryginalnych treści można nie tylko przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów do naszego sklepu internetowego, ale także wpłynąć na ich decyzje zakupowe. Marketing treści to obecnie o wiele skuteczniejsza strategia w komunikacji marketingowej niż bombardowanie odbiorców tradycyjnymi komunikatami reklamowymi. Zobacz, jak przy pomocy wartościowych treści zwiększyć widoczność sklepu w wyszukiwarce, jak przekonać klienta do zakupu i jakie treści napędzają konwersję.

Dobra widoczność w Google

Praktycznie każdy przedsiębiorca internetowy musi zadbać, nawet dostęp do wysokiej jakość towarów w atrakcyjnej cenie nie zwalnia go z tego obowiązku, aby jego sklep szybko i łatwo mogli odnaleźć w wyszukiwarce potencjalni klienci (tam większość osób zaczyna swoje zakupy). Po wpisaniu przez użytkownika wyszukiwarki konkretnego zapytania z nazwą produktu lub producenta (lub innego słowa związanego z asortymentem, który jest oferowany w sklepie), nasz sklep powinien pojawić się na jego radarze (najlepiej w czołówce rankingu – 90
% ruchu na stronie generują pierwsze trzy wyniki TOP3).

Dzięki dobrej widoczności w wyszukiwarce możemy liczyć na regularny dopływ nowych klientów. Najlepszym sposobem wejścia na szczyt rankingu wyszukiwania Google są właśnie wartościowe treści. Wyszukiwarka potrzebuje treści, aby zrozumieć nasz sklep i rozeznać się w asortymencie, tak, aby za każdym razem trafnie przyporządkować naszą stronę do interesujących nas i istotnych z punktu sprzedażowego zapytań. Wartościowe treści są ważnym środkiem komunikacji marketingowej online między sklepami internetowymi a klientami. Przy pomocy wartościowych treści można nie tylko przyciągnąć uwagę klientów, ale także przekonać ich do zakupu.

Audyt UX

Przekonać do zakupu

Internauci, którzy trafili już na stronę naszego sklepu, są mocno zaawansowani w procesie zakupowym. Teraz wystarczy ich przekonać o słuszności swojego wyboru i skłonić do zakupu. Najskuteczniej to zrobić przy pomocy wartościowych treści. Nie należy jednak ograniczać się do unikalnych i wyczerpujących opisów, w dobie cywilizacji obrazu niezbędne do wyeliminowania deficytu informacyjnego klienta są także zdjęcia i filmy oddające rzeczywisty wygląd produktu. Na podjęcie ostatecznej decyzji wpływ mają także informacje dotyczące warunków zakupu (dostępność towaru, termin dostawy, rodzaje i koszty wysyłki, opcje płatności, możliwości zwrotu itp.).

Treści odgrywają także istotną rolę w remarketingu, czyli w procesie docierania do klientów, którzy już kiedyś odwiedzili nasz sklep. Dzięki połączeniu nowoczesnych narzędzi do zbierania i przetwarzania danych oraz oprogramowania z zakresu marketing automation (więcej o marketing automation przeczytasz: https://estrategie.pl/marketing-automation/) przedsiębiorcy mogą nawet dotrzeć do klientów, którzy byli na naszej stronie, wrzucili nawet pewne produkty do koszyka, ale nie dokończyli transakcji (tzn. porzucili koszyk). System w określonym momencie wyśle automatycznie do takich osób spersonalizowaną wiadomość przypominającą.

Optymalizacja konwersji

W branży e-commerce najważniejsze z punktu widzenia sukcesu biznesowego są konwersje sprzedażowe. Internetowym przedsiębiorcom najbardziej zależy, aby trafiający na stronę klienci dokonywali zakupu. Aby im to zadanie maksymalnie ułatwić, należy zoptymalizować proces zakupowy. To znaczy uprościć ścieżkę zakupową poprzez likwidację przeszkód, nie tylko technicznych, stojących na drodze do zakończenia transakcji i wprowadzić pewne rozwiązania ułatwiające podjecie ostatecznej decyzji. W tym zakresie bardzo pomocne są wartościowe treści. To treści, z uwagi na specyfikę sprzedaży online, zastępują nierzadko osobisty kontakt klienta ze sprzedawcą. To one mają dawać odpowiedź na wszystkie nurtujące klienta pytania i rozwiewać ostateczne wątpliwości.

W procesie optymalizacji konwersji największą rolę odgrywają oczywiście opisy produktów i kategorii produktowych. Użytkownicy, którzy jeszcze nie trafili na stronę konkretnego produktu, z opisu kategorii powinni się dowiedzieć, co mogą zobaczyć na tej „półce sklepowej”. Ten opis ma ułatwić wybór osobom, które nie zdecydowały się jeszcze na konkretną rzecz lub nie dokonały wstępnej preselekcji. Z kolei opis produktu powinien mieć bardziej charakter perswazyjny niż informacyjny. Nie mniej istotne z punktu widzenia poprawy wskaźnika konwersji są treści poradnikowe. Można je publikować na blogu sklepowym. Wszelkiego rodzaju rady, nie tylko dotyczące sposobów użytkowania i naprawy, ale także zakupowe stanowią ważny argument na początku ścieżki zakupowej. Tego rodzaju treści powinny mieć charakter bardziej informacyjny niż promocyjny.

Podsumowanie

Celem wartościowych treści w e-commerce jest zapewnienie merytorycznego wsparcia klientom na każdym etapie procesu zakupowego. Treści mają nie tylko pomóc w podjęciu decyzji przez użytkownika, ale także w budowie wiarygodności i zaufania do naszej marki. Z psychologii społecznej wiadomo, że im bardziej ufamy producentowi lub dostawcy, tym chętniej sięgamy po jego produkty. Trzeba jednakże pamiętać, że charakter treści powinien być dopasowany dla specyfiki branży i grupy docelowej. To, co trafi do młodego pokolenia, może być niezrozumiałe dla starszych odbiorców.

Kategorie: Marketing,

Autor

Ambroży Kotarski

Instytut Rynku Kapitałowego