Informacja prasowa, czyli boilerplate i backgrounder w PR

Tradycyjna prasa jest w regresie. Pokazują to statystyki sprzedaży najważniejszych tygodników w Polsce. Czy w takim razie informacje prasowe tworzone przez firmę mają dziś jakiekolwiek znaczenie? Czy warto inwestować w tego rodzaju działania marketingowe?

Nowoczesna informacja prasowa

Owszem, inwestować warto. Tradycyjne papierowe media przenoszą się do sieci. Dzięki temu przekaz ma szansę dotrzeć do większego grona odbiorców, a dla samych czytelników jest to rozwiązanie po prostu bardziej komfortowe – w dowolnym momencie i z dowolnego urządzenia mogą zajrzeć na swój ulubiony portal. Rola informacji prasowej nie maleje. Wystarczy odpowiednio dostosować ją do nowego kanału komunikacji i czytelników, którzy lubią proste, krótkie, ale rzeczowe informacje. Dlatego jeśli decydujesz się prowadzić komunikację zewnętrzną, wykorzystując redakcje, musisz wiedzieć, jak stworzyć dobrą informację prasową. 

Komunikaty o firmie w informacji prasowej

Niezależnie od tego, czy chcesz poinformować o imprezie charytatywnej organizowanej przez Twoją markę, czy też o konferencji eksperckiej, na którą zaprosisz specjalistów z zagranicy, w informacji prasowej będziesz chciał przekazać informacje na temat Twojej firmy, które później zostaną wykorzystane przez dziennikarza. W tym celu tworzy się boilerplate, krótką „wizytówkę” firmy. Dołącza się ją do materiałów prasowych po to, by dziennikarz mógł szybko zapoznać się z najważniejszymi faktami o firmie. Boilerplate powinien więc zawierać wszelkie podstawowe dane, ale warto wspomnieć również o najważniejszych osiągnięciach, które mogą zapaść w pamięci piszącego artykuł. 

Znacznie istotniejszy, bo dłuższy, jest backgrounder – szczegółowy opis działalności konkretnej firmy. Zwykle jego objętość mieści się na dwóch stronach. Jeśli dziennikarz zainteresuje się naszym wydarzeniem i będzie chciał napisać szerzej o firmie, właśnie w tym dokumencie znajdzie wszelkie niezbędne informacje. Tu możemy przedstawić historię przedsiębiorstwa, szczegółowo opisać dotychczasowe osiągnięcia. Jeśli zależy nam na prowadzonej jakościowo komunikacji zewnętrznej, warto zamieścić tu również takie informacje, jak misja firmy, jej cele, ważne wartości, które stara się propagować. 

Jeżeli nie mamy doświadczenia w tworzeniu tego typu treści, warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji public relations (jak np. Consulting'n more). Takie rozwiązanie może uchronić nas przed błędami, które mogą mieć długotrwały wpływ na wizerunek firmy. 

Czy warto skorzystać z takiej formy promocji?

Niezależnie od tego, czy chcesz umocnić swoją pozycję na rynku lokalnym, czy też planujesz większą ekspansję, działania wykorzystujące siłę i zasięg nowoczesnych portali i tradycyjnej prasy mogą być kluczem do sukcesu. Pamiętaj jednak, że to, czy Twój przekaz dotrze do potencjalnych klientów zależy od wielu czynników. Jeśli sięgasz po takie działania, przemyśl, co zamieścić w komunikatach boilerplate i backgrounderze – zadbaj o spójny przekaz i formę, która może zainteresować dziennikarzy. Zwłaszcza w tym drugim przypadku skorzystaj z osiągnięć copywritingu i storytellingu, by przykuć uwagę odbiorców. Bardzo istotne jest również, by przekaz był spójny i zgodny z przyjętą w firmie strategią marketingową.

 

Kategorie: Biznes i Firma,

Autor

Ambroży Kotarski

Instytut Rynku Kapitałowego