Jak wykorzystać potencjał reklamowy Facebooka?

Dzięki licznej i różnorodnej grupie użytkowników oraz szerokim możliwościom targetowania i możliwości realizowania różnorodnych celów potencjał reklamowy Facebooka jest ogromny. Zobacz, jak go w pełni wykorzystać.

Reklama na Facebooku – dlaczego warto?

Moda na social media trwa niezmiennie od kilku lat. Pomimo zmiany trendów w tym zakresie i ciągłego powstawania nowych serwisów społecznościowych, liderem wciąż w tym obszarze pozostaje Facebook. W Polsce z serwisu korzysta ponad 15 mln użytkowników, to ponad 60% wszystkich internautów. Miłośników tej platformy można znaleźć praktycznie w każdej grupie wiekowej czy zawodowej. Popularność serwisu oraz wyjątkowe możliwości reklamowe sprawiają, że Facebook dysponuje ogromnym potencjałem reklamowym.

Przy pomocy postów reklamowych firma może dotrzeć z informacją o produktach i usługach do starannie wyselekcjonowanej grupy odbiorców, zwiększyć ruch na stronie internetowej (dzięki możliwości przekierowania), zwiększyć lojalność dotychczasowych klientów, zbudować zaufanie do marki, zwiększyć zasięg oddziaływania oraz wykreować pożądany wizerunek firmy. Takiej szansy nie może przegapić się żadna firma, myśląca poważnie o sukcesie biznesowym. Eksperci wskazują, że bez social media trudno się dzisiaj utrzymać na rynku, szczególnie w branżach life style, których odbiorcami są nie tylko ludzie młodzi, ale także aktywni. Jednak, aby wykorzystać w pełni potencjał reklamowy Facebooka, trzeba poprawnie określić cel kampanii oraz wybrać właściwą grupę odbiorców.

Reklama na Facebooku – cele reklamowe

Przy pomocy reklamy na Facebooku przedsiębiorcy mogą realizować różne cele. Można je podzielić na trzy grupy:

Świadomość: rozpoznawalność marki (zwiększenie rozpoznawalności firmy, marki, produktów i usług); Zasięg (dotarcie do jak największego grona osób z grupy docelowej).

Działania: Ruch (zwiększenie ruchu na stronie internetowej); Aktywność (możliwość dotarcia do osób skłonnych do interakcji z postem - polubienia, komentarze, udostępnienia); Instalacje aplikacji (możliwość przekierowania użytkowników do strony, na której będą mogli pobrać aplikację); Wyświetlenia filmu (możliwość zaprezentowania filmów reklamowych wybranej grupie osób); Pozyskiwanie kontaktów (możliwość zdobycia danych teleadresowych osób zainteresowanych naszym produktem np. subskrypcja biuletynu); Wiadomości (nawiązanie kontaktu z potencjalnymi lub dotychczasowymi klientami).

Konwersja: Konwersje (realizacja pożądanych działań na stronie - zakup, pobranie aplikacji, rejestracja na stronie itp.); Sprzedaż z katalogu (prezentacja produktów z katalogu sklepu internetowego w celu zwiększenia sprzedaży); Ruch w firmie (promocja fizycznych lokalizacji firmy wśród lokalnej społeczności).

Różnorodność celów sprawia, że dzięki reklamie firma może zarówno wzmocnić lojalność dotychczasowych miłośników, jak i pozyskać nowych klientów. Skuteczność działań w obu obszarach będzie zależała od poprawnego wyboru celu kampanii. Rozpoznawalność i zasięg to cele przeznaczone dla firm, które pragną zwiększyć rozpoznawalność marki wśród odbiorców. Pierwsza opcja sprawdzi się w promocji opublikowanych już na profilu postów. Można ją uruchomić na Facebooku i Instagramie, dzięki czemu przy stosunkowo niewielkich kosztach może dotrzeć do użytkowników obu platform. Jeśli chodzi o zasięg, to opcja dla firm, które chcą dotrzeć do konkretnych grup odbiorców. Tutaj mamy jeszcze dwie możliwości, stosunkowo mało znane. Po zaznaczeniu opcji „Add a website url” i dodaniu linka, do którego chcemy kierować odbiorców, ujawni się możliwość dodania przycisku CTA, czyli wezwania do działania („Zadzwoń!” i „Jak dojechać”).

Druga grupa celów związana jest z zachęceniem użytkowników do konkretnego działania (wejścia do miejsca docelowego na Facebooku lub na zewnętrzną stronę, pobrania aplikacji czy obejrzenia filmu). Trzecia grupa, najczęściej wybierana, to opcja, której celem jest zachęcenie do zakupu produktów lub skorzystanie z usług na stronie, lub przy pomocy aplikacji. Kampanie w tym obszarze sprawdzą się w działaniach z zakresu remarketingu, czyli w stosunku do osób, które weszły już w kontakt z naszą stroną lub profilem na Facebooku. Reklamodawcy, którzy nie mogą się zdecydować w tej kwestii lub po prostu nie mają wiedzy i doświadczenia w tym zakresie, mogą skorzystać z porady specjalisty, który nie tylko pomoże opracować optymalną strategię, ale także poprowadzi kampanię reklamową na Facebooku.

Reklama na Facebooku – targetowanie

Dzięki reklamie na Facebooku można dotrzeć do mniej lub bardziej precyzyjnie wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Dostępne opcje w procesie tworzenia grup odbiorców: lokalizacja (kierowanie reklam na podstawie lokalizacji – krajów, województw, regionów, miast, okręgów i kodów pocztowych), wiek, płeć, język (możliwość kierowania reklam do osób posługujących się danym językiem), szczegółowe targetowanie (możliwość wykluczenia pewnych osób z grupy odbiorców, na przykład prowadząc restaurację specjalizująca się w daniach mięsnych, można zrezygnować z wyświetlania reklamy wegetarianom), połączenia (możliwość uwzględnienia lub wykluczenia osób z grupy odbiorców na podstawie powiązań ze stronami, aplikacjami czy wydarzeniami), niestandardowi odbiorcy (możliwość tworzenia grup z listy osób znanych).

Bogaty wybór kryteriów pozwala na dowolne wyznaczenie wielkości grupy docelowej. Obecnie coraz więcej firm, mimo możliwości zawężenia grupy odbiorców, decyduje się na szerokie targetowanie, zwiększając wielkość grupy docelowej, a przez to i zasięg oddziaływania. Taki sposób kierowania reklam ma wady i zalety. Do wad można zaliczyć kierowanie komunikatów do całkiem przypadkowych osób. Istnieje także ryzyko błędnej optymalizacji kosztów. Zaletą szerokiego targetowania jest niższy koszt za 1000 wyświetleń oraz większa szansa trafienia do osoby, która tanio zrealizuje nasz cel. W przypadku wąskiego targetowania, co prawda zwiększa się precyzja działania, ale rośnie cena za 1000 wyświetleń. Wybór strategii w tym aspekcie to zawsze sprawa indywidualna.

Podsumowanie

Potencjał reklamowy Facebooka jest ogromny. Aby go w pełni wykorzystać, nie można się zdać tylko na sugestie serwisu serwowane podczas tworzenia kampanii. Warto samodzielnie określić najważniejsze parametry, dostosowując je do własnych potrzeb i celów.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z https://socialelite.pl/

 

Kategorie: Marketing,

Autor

Ambroży Kotarski

Instytut Rynku Kapitałowego